//
Attitude

In dit digitale tijdperk verandert de wereld snel. Zo ook onderwijs en ICT. Binnenkort wordt Passend Onderwijs ingevoerd, de klassen worden groter, de rol van de docent verandert mee. Op het gebied van ICT gaan de ontwikkelingen misschien nog wel sneller. Vooral op het gebied van social media, is het lastig om als docent aansluiting te blijven vinden met de leerlingen. Volgens recent onderzoek is een leerling in het voortgezet onderwijs wel 40 uur per week online. Daarom is het van groot belang dat de docent op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen, maar ook nieuwe toepassingen kan inzetten in zijn lessen.

Mijn praktijkonderzoek gaat dan ook over de vraag: hoe mediawijs zijn wij als docent? Kunnen wij nog wel aansluiting vinden bij de digital natives van nu? De onderzoeksactiviteiten van dit onderzoek bestaan uit twee enquêtes, interviews met docenten en presentaties. De leerlingen maken een visualisatieopdracht dat een beeld zal geven van hun belevingswereld.

Zodra het onderzoek is afgerond komt er een link naar de uitslagen op deze blog.

Het onderzoek is gebaseerd op het competentiemodel van Mediawijzer:

CompetentiesModel ICT

Op pedagogisch-didactisch vlak is ICT een vast onderdeel van mijn lesprogramma. Hieronder een aantal voorbeelden uit de praktijk.

– leerlingen mogen WRTS gebruiken om Engelse vocabulaire te oefenen

-leerlingen worden geactiveerd door filmpjes en computeroefeningen over de Engelse cultuur

-leerlingen leren samenwerken door computeropdrachten van Wikispaces

-inzicht in de vorderingen van leerlingen door reken en taalvaardigheden bij te houden via het programma SCORE

-differentiëren door in te spelen op meervoudige intelligenties door verschillende verwerkingsopdrachten per niveau (basis, kader, gemend theoretisch)

In de toekomst verwacht  ik dat ICT een waardevolle rol blijft spelen in mijn lessen. In het jaar 2018 wil mijn school over gaan van een systeem van de computer op school naar een BYOD (Bring your own device) systeem, waarbij de leerling zijn eigen laptop/tablet inzet tijdens de les. Dit zal weer nieuwe mogelijkheden bieden voor ICT gebruik bij docent en leerling. Toepassingen zoals Flipping The Classroom, webinars en multitouchboards behoren dan wellicht tot de orde van de (les)dag.

Reacties

Nog geen reacties

Plaats een reactie

Voer je e-mailadres in om deze site te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Follow ICT Portfolio on WordPress.com

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Voeg je bij 7 andere abonnees