//
Algemene Didactiek

3. Algemene didactiek 

ouderavond

Tijdens mijn lessen aan het VMBO en HBO is ICT een vast onderdeel. Mijn presentaties worden meestal ondersteund door een Prezi, wanneer dit doelmatig is. Daarnaast laat ik mijn leerlingen in groepjes werken aan opdrachten op de computer, zoals bij de klassenwiki, romeo and juliet.  De leerlingen krijgen ook opdrachten op MySchoolsNetwork. Vooral op het mbo, is dit een vast onderdeel van het curriculum. Als docent bedenk ik vier keer per jaar een nieuwe event op MySchools Network, waaraan de leerlingen individueel of in groepjes aan meedoen. MySN

Tijdens mijn lessen ook veel aandacht voor de verschillende niveaus. Bij het zelfstandig werken wordt gedifferentieerd op interessen en mogelijkheden. Zo zijn er leerlingen met, bijvoorbeeld, dyslexie die werken met het programma Kurzweil, maar ook leerlingen die toetsopdrachten via de computer of eigen laptop maken omdat zij moeite hebben met concentratie.

Het afnemen van een digitale toets gebeurt op  mijn school regelmatig. Deze toetsen zijn standaard en hoeven niet door de docent aangepast te worden. Het gaat hier om bijvoorbeeld CITO luistertoetsen of centrale examens. Omdat ik als docent ook graag zelf toetsen wil maken, ga ik in mei via het Learning Centre de cursus Wintoets volgen.

Ik maak wel gebruik van Socrative Teacher voor quizzen en Google forms voor verschillende enquêtes in het kader van mijn praktijkonderzoek. De enquete is te zien via: vragenlijst social media.

 

Hieronder een aantal lesvoorbeelden waarbij differentiëren en samenwerken een belangrijke rol spelen.

Talk around the World: een lessen serie voor klas 3 vmbo over verschillende tienercultuur in Engelssprekende landen. De leerlingen vormen voor het maken van de opdrachten kleine groepjes en verdelen de rollen naar eigen inzicht (regisseur, schrijver,presentator). De opdrachten bestaan uit een spel, zoeken naar informatie op de computer en aan het eind een presentatie ondersteund door filmmateriaal.  Presentatie talk around the world

Can’t speak, whatsapp only, Romeo and Juliet: een lessen serie voor klas 3/4 vmbo gt over het toneelstuk Romeo en Juliet van William Shakespeare. De opdrachten worden grotendeels digitaal gemaakt in kleine groepjes van twee/drie leerlingen. De leerlingen mogen uit de aangeboden opdrachten in de klassenwiki  zelf kiezen waar ze mee aan de slag willen gaan. (Deze lessen lessen serie wordt nog verder ontwikkeld voor vakdidactiek 3). Romeo and Juliet

Webquest Odd Jobs: een webquest voor klas 3 gt vmbo. De leerlingen gaan hier in tweetallen op zoek op het internet naar vreemde baantjes. Ze krijgen via de mail een worksheet en handige links voor informatie. De opdracht wordt geëvalueerd met behulp van een checklist. (Deze webquest komt deels uit de methode Stepping Stones). Webquest Odd Jobs

en verder:

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Voer je e-mailadres in om deze site te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Follow ICT Portfolio on WordPress.com

Enter your email address to follow this blog and receive notifications of new posts by email.

Doe mee met 3 andere volgers

We kunnen op dit moment geen blog gegevens laden.

%d bloggers op de volgende wijze: